تایمز اسکوئر(Times Square) محدودهای است که در منتهن نیویورک قرار گرفته و از تقاطع چند خیابان شاخص تشکیل شده و از مهمترین فضاهای شهری دنیا است. این محدوده از تقاطع خیابانهای هفتم، چهل و دوم و برادوی شروع شده و بر امتداد برادوی و هفتم تا خیابان چهل و هفتم ادامه دارد. در محل تقاطع خیابان چهل و هفتم با خیابانهای هفتم و برادوی میدان پدر دافی قرار گرفته که بخشی از تایمز اسکوئر است و ضلع شمالی آن را میسازد. در ابتدا نام تایمز اسکوئر، Long Acre بود که بعدها به تایمز تغییر یافت. تایمز یکی از مهمترین مراکز فرهنگی، اجتماعی شهر نیویورک است که بیش از یکصد سال در عرصة شهری نیویورک نقشی تکرارنشدنی ایفاکرده است. تایمز در طول عمر خود فراز و نشیبهای زیادی را تجربه کرده و تغییرات زیادی به خود دیده است. مهمترین این تغییرات در طول سیسال گذشته اتفاق افتاده که تصور عموم از این محدوده را بهطورکلی عوض کرده است. به همین علت آگاهی دربارة پیشینة آن نقش پررنگ تغییرات اخیر در تغییر باورهای مردم را بهخوبی نمایان میکند. تایمز اسکوئر یا Long Acre سابق در اواخر سالهای قرن نوزدهم از یک فضای باز بزرگ با ساختمانهایی معمولی در اطرافش تشکیل میشد. اما این محیط با آمدن برق که در قالب آگهیهای تبلیغاتی و تیرهای چراغ، تایمز و اطراف را روشن میکرد، دچار تغییرات گستردهای شد که این تغییرات با افتتاح اولین سیستم حملونقل عمومی سریعالسیر نیویورک همراه شد و محیطی کاملاً متفاوت به وجود آورد. محیط جدید دعوتکننده بود و بهواسطة روشنایی، امنیت عابران را تأمین میکرد. در اوایل قرن بیستم میلادی، ساختمان جدید روزنامة تایمز که دومین آسمانخراش بلند شهر بود در مکانی با دید مناسب، بین خیابانهای برادوی و خیابان هفتم حدفاصل خیابانهای چهل و دوم و چهل و سوم ساخته شد و ازآنپس این محدوده با همین نام نامیده میشود. پس از جنگ جهانی اول، بسیاری از تئاترهای قانونی به تایمز منتقل شدند. امروزه نیز نام تایمز و خیابان برادوی با هنر تئاتر گرهخورده است. این پیوستگی را میتوان در تعداد ساختمانهای تئاتر و از آن مهمتر مجسمة جورج ام کوهن دید. جورج ام کوهن(1878-1942) آهنگساز، نمایشنامهنویس و بازیگر بود که ترانهای معروف با موضوعیت تایمز دارد. مجسمة جورج ام کوهن در کنار مجسمة پدر دافی در شمال تایمز و در میدان پدر دافی قرار گرفتهاند. این دو مجسمه در تغییراتی که در طی سیسال اخیر در تایمز صورتگرفته نقشی مهم دارند و مردم در جشنها در کنار این دو مجسمه جمع میشوند. در پی انتقال تئاترها به این محدوده، رستورانها و هتلهایی نیز تأسیس شدند تا یک فضای عمومی شلوغ را پدیدآورند که با گسترشهای بعدی شبکة حملونقل هر روز بر رونق آن افزوده میشد. اما تایمز پس از رکود اقتصادی بزرگ و جنگ جهانی دوم رونق خود را از دست داد. تئاترهای مبتذل با قیمت نازل تنها راه جلوگیری از ورشکستگی صاحبان آنها بود. ارمغان این رکود برای تایمز به جز تئاترهایی با نمایشهای ارزان، فاحشهخانهها، سالنهای رقص و مکانهایی برای انجام هرگونه اعمال قبیح بود. وجود سربازهای جنگ جهانی نیز بر وخامت اوضاع میافزود و شهردار در سال 1942 با فرمان تاریکی تایمز بهخاطر شرایط جنگی، تیرخلاص را به تایمز زد و این وخامت اوضاع در طی سالهای پس از رکود و جنگ با تایمز همراه بود و شدت گرفت. تاحدیکه بالاترین آمار جرم و جنایت و فروش مواد مخدر در این محدوده گزارش میشد. درآمدهای بالایی که از طریق اعمال غیرقانونی عاید مالکان و فروشندگان میشد مانعی برای هرگونه اصلاح و بهسازی این محدوده بود. اما با گذشت زمان تمایل مالکان برای فاصلهگرفتن از مستأجران و پایاندادن به سرگرمیهای مبتذل زمینههای پیشرفت برای اصلاح و بهسازی را فراهم آورد. در راستای این اتفاق گروه Alliance که در ابتدا نامش BID(Times Square Business Improvement District) بود تأسیس شد تا بازطراحی تایمز را به عهده بگیرد. مسئولیتی که تا امروز نیز ادامه دارد.
بر اساس مطالعات انجامشده پس از اقداماتی که توسط این گروه طراحی در راستای بازطراحی و بهسازی تایمز صورتگرفته، در مقایسه با سالهای اولیة فعالیت این سازمان ارزش واحدهای مسکونی و تجاری منطقه، نرخ اجارهبهای هرکدام از این واحدها افزایش چشمگیری داشته است. یکی از معضلات این محدوده، آمار بالای ارتکاب جرم در آن بود که پس از این اقدامات کاهش پیدا کرده که یکی از عوامل این کاهش، افزایش تعداد عابران پیاده است که بهواسطة برنامههای هنری و فرهنگیای مانند نمایشهای گوناگون و برگزاری مراسمهای متفاوت به این محدوده میآیند. تمام فعالیتهای انجامشده توسط شرکت Alliance در بروشوری با قابلیت دانلود در سایت www.Timessquarenyc.Org قرار گرفته؛ اما پرداختن به نکات طراحی و تجربههای این شرکت در طی مدت سیسال میتواند راهگشا و کاربردی باشد.
خیابانهای نیویورک مانند شهرهای دیگر دنیا هرساله میزبان هزاران نفر از کسانی است که در شب سال نو کنار هم جمع میشوند و به شادی و پایکوبی میپردازند. تایمز نیز پیش از سالهای رکود و جنگ نقش میزبان را ایفا میکرد؛ ولی این نقش با عوضشدن چهرة تایمز مخدوش شده بود و گروه Alliance باتکیهبر این سنت، برگزاری این رویداد را دوباره در تایمز به جریان انداخت که از سال 1992 به طور مداوم برگزار شده است. برگزاری این مراسم یکی از زمینههای تغییر چهرۀ تایمز در اذعان عمومی بود که باعث شد تایمز دوباره به جریان زندگی شهری مردم بازگردد. وجود تعداد بالای بیخانمانها در محدودۀ تایمز نیز یکی دیگر از عوامل عدم رغبت عابران برای عبور از آن بود. برای همین گروه Alliance به فکر اسکان این بیخانمانها افتاد و با کمک ارگانهای دیگر توانست بیخانمانها را اسکان دهد. باز هم تاریخچۀ تایمز زمینهساز اقدام این گروه در راستای احیای تئاترهای هنری شد. این احیا که با تغییر محتوای نمایشها همراه بود، دوباره تایمز را بهعنوان قطب فرهنگی برای برگزاری تئاترهای هنری مطرح کرد. در راستای احیای تئاترها تنها به بازسازی و مرمت ساختمانها اکتفا نشد؛ بلکه شرکت Alliance با همکاری نهاد Theater Development Fund و چند نهاد دیگر برای ساخت کیوسک فروش بلیت تئاتر در میدان پدر دافی، طرحی جدید در نظر گرفت که این طرح کیوسکی است که بر سقف آن را چند ردیف پلکان شیشهای قرمز تشکیل داده و مردم همان گونه که در جایگاه تماشاچیان آمفیتئاترها مینشینند تا نمایش را تماشا کنند، به تماشای نمایش زندگی عمومی مینشینند.
در سال 2009 میلادی شهردار وقت مایکل بلومبرگ از طرح موقت برای تبدیل خیابان برادوی در محدودة تایمز یعنی از خیابان چهل و دوم تا خیابان چهل و هفتم به پیادهراه خبر داد. اقدامی که برای کاهش آلودگی هوا و ترافیک و تصادف عابران پیاده با ماشینها صورت گرفت و باعث افزایش عابران از تایمز شد و این مزایا، بلومبرگ را به دائمی کردن تصمیمش ترغیب کرد. بعد از تصویب این تصمیم در سال 2010، گروه Alliance باز هم مسئول انجام اقداماتی در راستای بازسازی این پیادهراه برای عابران پیاده شد. طراحیهای جدید با همکاری گروه Snøhetta’s design و گروه NYC DOT از سال 2012 آغاز و در سال 2016 به اتمام رسید. این طرحها شامل سنگفرشکردن کف و نیمکتهای سنگی برای عابران بود. اما اتمام این اقدامات پروندۀ طراحی در تایمز را نبسته است. TSQ DESIGN LAB یک لابراتوار تازهتأسیس است که طراحیهای المانهای شهری خود را در تایمز به نمایش میگذارد. این محصولات با قرارگرفتن در تایمز خود را در معرض تماشای عموم قرار داده و در صورت رضایت عموم به بازار آزاد عرضه میشوند. این گروه یکی از ضرورتهای طراحی مبلمان شهری را در غیردائمی بودن آنها میداند. این غیردائمی بودن مبلمان شهری مانع از یکنواختی محیط شهری میشود. یکی از پیشنهاداتی که گروه Alliance برای ساخت چنین فضایی توجه به گذر زمان و لزوم تغییر پروژة ساختهشده در تطابق با زمان است.
جمعبندی
یکی از مهمترین علل موفقیت این گروه توجه به پیشینة طرح است. آنها هرگز گذشتة تایمز را فراموش نکردند و در بازطراحی از آنها بهره بردند. گذشتهای که با برگزاری شب سال نو جنبهای آیینی به تایمز میداد و امروزه نیز یکی از رموز موفقیت تایمز در اقبال عموم به آن در همین رویدادهایی است که در آن در جریان است و هنرمندان به مناسبت همین جشنهای عمومی، کارهای جدید و خود را در میدان نمایش میدهند. توجه به پیشینة تایمز در موزه و ساختمان Visitors Center انجام میشود. این دو ساختمان که دوتا از باارزشترین ساختمانهای تایمز بودند مرمت شده و با برگزاری نمایشگاههایی بر محوریت گذشتة پرفرازونشیب تایمز، آن را گرامی میدارند. دیگر موفقیت این گروه توجه به خواست ساکنان بومی و مالکان بود. آنها با بازطراحی تایمز و افزایش تعداد بازدیدکنندگان به کسبوکار مالکان رونق دادند، قیمت املاک آنها را بالا بردند و همین اقدام باعث همکاری متقابل ساکنان محلی با آنها شد. همکاری با نهادهای گوناگون و پذیرای آرای و ایدههای گوناگون آنها شدن نیز به موفقیت این گروه کمک کرده است و در آخر وجود چنین نهادی که سیسال به رصدکردن تغییر و تحولات تایمز تمرکز بر آن میپردازد، نقشی که هنوز نیز ادامه دارد موفقیت روزافزون این پروژة شهری را به همراه دارد.
پینوشت: این متن به سفارش مجلۀ دالان نوشته شده و برای اولینبار در رسانه کوبه منتشر میشود.
منابع:
https://www.timessquarenyc.org/
https://www.mcny.org/
کارشناس ارشد مطالعات معماری ایران دانشگاه تهران
- 31 مرداد 1403
- 17 فروردین 1399